Cultuuromslag.

1 februari 2016

We zijn in Thailand aangekomen. Dit avontuur beginnen we in Chiang Rai. Na een helse en enorm lange busrit van 19 uur komen we hier aan. We hebben het rustige Laos verlaten en verruilt voor het onwijs drukke Thailand. Zo voelde de eerste indruk. Je moet het vergelijken met allemaal boerendorpjes, waar je blij bent als je een supermarktje hebt om bijvoorbeeld aan water te komen en dat je dan ineens in Amsterdam of iets aankomt. Maar dan op zijn Aziatisch natuurlijk.

We komen aan in het centrum van Chiang Rai. We waren eerst best moe, maar bij aankomst gierde de adrenaline door onze lijven. In een klap waren we wakker. Er zijn hier weer winkels en niet één, maar onwijs veel! Het voelt echt als de beschaafde wereld waarbij de westerse cultuur is gemixt met de aziatische cultuur. We checken in bij het hostel en erna gaan we het centrum van Chiang Rai verkennen. Ondanks dat we zo lang hebben gerezen zijn we totaal niet moe, dat komt waarschijnlijk vanavond wel! Na het rondslenteren in het stadscentrum komen we al snel tot de conclusie dat de winkels in Chiang Rai vooral op toeristen is ingespeeld. We zien geen typische winkels die we hiervoor wel vaak zagen.

De volgende dag worden we wakker. Ik voel me absoluut niet fit en ik heb buikloop. Sylvana heeft ook gerommel in haar buik. Vandaag durf ik eigenlijk niet zo goed op pad te gaan, want elk uur moet ik naar het toilet. Sylvana wil naar de bakker lopen om vezelrijk brood te kopen. Na 1,5 uur komt ze terug, verdwaald en geen brood. Ik moet onwijs hard lachen, Jut en Juul op reis, wat moeten ze zonder elkaar. Na wat Imodium gaat het met mij alweer een stuk beterder. We besluiten om naar de Big C te lopen voor een verlate brunch. De Big C is een enorm winkelcentrum, het voordeel gratis toiletten! Het winkelcentrum is echt groot. De Big C zelf is een enorme supermarkt, maar dan ook met elektronica, kleding en huishoudafdelingen erbij. We verblijven dan ook de hele dag in het winkelcentrum. In de avond gaan we naar de nightmarket. We genieten daar van een heerlijke hotpot. Dat is een soort fondueen. Je krijgt een soort currysoep in een pannetje. Je mag hier zelf je groenten en vlees in doen en dat moet even staan garen. Het is lekker, maar echt vullen doet het niet. Weer een verschil van Thailand. De afgelopen 3 maanden zijn Sylvana en ik dol op het eten op lokale markten. We zitten tussen de locals, krijgen de meest smaakvolle dingen, en het is altijd veel en genoeg voor weinig geld. Hier in Thailand zijn de avondmarkten op toeristen gericht. Dus dat betekend toeristische kraampjes die de hoofdprijs vragen voor souvenirs en zo ook voor de marktkraampjes op deze markten. Maar oke, we vermaken ons wel, want er zijn veel straattentjes met lekkere hapjes die we proeven.

De volgende dag hebben we onze eigen sightseeing door de omgeving van Chiang Rai. We gaan met de scooter op pad. Hier stuiten we op het eerste cultuursverschil. HELP, ze rijden links in Thailand! Dat betekend dat we alles andersom moeten redeneren. Inhalen gaat via rechts, uitkijken is altijd naar recht-links-rechts kijken ipv links-rechts-links. De weg is ook heel anders dan we voorheen gewend waren. In Laos en Cambodja reden we vaak op eenbaans en soms tweebaans wegen. Het was uitzonderlijk als we verkeer tegen kwamen. Hier in Thailand werkt het allemaal ietsjes anders. Elke rijrichting heeft 2 banen. De scooters en fietsers hebben een aparte rijbaan aan de zijkant van de weg. Alles is een snelwegbaan. Het is hier druk op de weg. Langs de wegen is bijna alles vol gebouwd. Het is even omschakelen van het rustige Laos naar het drukke Thailand. Maar dat gaat wel goedkomen.

Vandaag gaan we op weg naar de Golden Triangle. Een landenkruispunt van Thailand, Myanmar/Birma en Laos. Het is gaaf om te zien. Ook bezoeken we Chiang Sean. De oude hoofdstad met allemaal tempel ruïnes. Het rare is dat de stad zelf gewoon naast de ruïnes bouwen. Dus soms vinden we ineens een ruïne en ernaast een gloednieuw gebouw. Een raar verschil vinden we het. Ook bezoeken we het Baandam museum. Een museum voor kunst. We snappen de kunst alleen absoluut niet. Er staan geen bordjes of iets van uitleg bij, de gebouwen zijn mooi, maar onwijs bizar. Het heeft rare vormen. We snappen de essentie niet echt, maar het is grappig om een keer gezien te hebben. Daarna bezoeken we nog Wat Rong Khun, de beroemde witte tempel. Ja de tempel is echt helemaal WIT! En het glimt behoorlijk met alle stukjes spiegel die eraan zitten. We zien tegen de zonsondergang de tempel en het is echt super gaaf! Er zijn relatief weinig toeristen en het zonnetje schittert net boven de tempel. Het heeft wel wat magisch.

De dag erna willen we met de bus naar Pai. We missen alleen de bus en moeten 2 uur wachten. Nog een cultuursverschil die we niet hadden verwacht. Hier in Thailand rijdt alles op tijd, je moet minstens een half uur voor vertrek je busticket hebben gekocht. Iets wat we in 3 maanden tijd nog niet gehad hebben. In de andere landen waren de bussen altijd te laat en konden we vaak last minute nog met een bus mee. We komen later in Pai aan dan gepland, maar in de avond heeft Pai een grappige sfeer. Het heeft een hippie achtige sfeer gemixed met een backpackers cultuur. In de avond zijn de straten omgebouwd met allemaal toeristische tentjes en heel veel verschillende eettentjes. Iedereen koopt hier op straat bij verschillende tentjes hapjes. Best grappig, want zo kunnen we veel proeven.

Nadat we Pai verkent hebben gaan we de dag erna op een olifant rijden. Het bedrijf wordt gestimuleerd door de regering van Thailand. Er werken ook veel westerse vrijwilligers. Ik vind het rijden wat eng, want er wordt me niet goed uitgelegt hoe ik me bij de olifant moet gedragen. Later kom ik erachter dat deze olifant het spelen met ons even leuk vindt als wanneer wij met haar spelen. Het is een onwijs speelse olifant, die maar al te graag eten van je wil krijgen. Die middag warmen we op onder de dekens. Voor het eerst sinds maanden is het echt koud. Rond de 10 graden. Als je temperaturen rond de 25 graden gewend bent en alleen thermokleding, een vestje en een lange broek hebt dan is dat best koud. In Azië kernen ze daarom ook niet het begrip kachel of verwarming. Dus de enige manier om het echt warm te krijgen is onder de dekens.

De dag erna worden we wakker en het regent alleen maar. Het heeft de hele dag non stop geregent. We hadden een dag sightseeing gepland, maar die plannen vallen in duigen. We besluiten om eerder naar Chiang Mai te gaan. De vooruitzichten in Pai worden namelijk niet beterder.

Chiang Mai is echt een grote stad. We verkennen een dagje de stad. Het centrum is behoorlijk op toeristme gericht. Maar we vermaken ons hier prima. Het is nog behoorlijk koud en we zijn nog altijd niet fit na onze buikloop. We doen rustig aan een gaan daarom een dagje een tekenen met houtskool bij een kunstenaares. Het is super leuk om te doen.

Daarna huren we 2 dagen een scooter. De eerste dag gaan we een aantal tempels bezoeken, waaronder een tempel op eeen berg. Best gaaf! In de middag gaan we weer naar de Big C. We doen wat inkopen en vinden het leuk om er rond te slenteren.

De dag erna gaan we naar het Doi Inthanon National Park. We komen onderweg bij de Wat Numtok Maeklang tempel. Een schitterend gouden tempel, waar gewoon helemaal niemand is. Geen enkele toerist, geen monnik, wel onwijs harde muziek. Maar het is een super mooie gouden tempel met een schitterend uitzicht. Het is echt vet, we hebben een tempel voor onszelf. We gebruiken deze situatie natuurlijk voor een uitgebreide fotoshoot. Ja dat mag wel bij zo'n mooie tempel.

In het park bezoeken we watervallen. Deze zijn mooi en niet onwijs toeristisch, een voordeel voor ons dus! We wilden naar een tempel op de berg rijden, maar sinds we in het park zijn kunnen we niet een tankstation vinden met de juiste bezine. Hier in Azië krijg je een scooter met een lege tank als je ze huurt. Jouw benzine, die tappen ze eruit. Dus constant met een volle tank rondrijden vinden we zonde. Dus we moeten nu 30 km terug rijden, het park uit om te tanken. Bij het tankstation loop ik naar de toilet en ik hoor een knal. Sylvana valt in stilstand met de scooter. Het standaard stond niet goed uit. We drinken wat en gaan dan weer op weg. Het laatste stuk is in de spits en puuh die is echt erg hier in Thailand! We brengen een half uur te laat de scooter bij het bedrijf en zijn blij dat ze nog open zijn. Gelukkig doen ze niet moeilijk! Nu zitten we in de bus naar Sukhothai.

1. Janna lans:
    1 februari 2016
    Zo het drielandenpunt bezocht in het verre Azië
    Dat was een omslag links rijden! Gelukkig heelhuids en alles heel weer in kunnen leveren. Fijn dat Jut en Juul zo goed op elkaar zijn ingespeeld en voor elkaar er zijn. Hopelijk is alles weer rustig in de darmen.
    Goede reis verder........maar het eind komt langzaam aan in zicht.