Cambodja wat een beleving!

21 december 2015 - Krong Ban Lung, Cambodja

Het is alweer een week geleden dat ik wat op het reisblog schreef. Je denkt nu vast, ach een weekje maar. Echter hebben we in een week tijd zoveel dingen gezien en gedaan, dat het allemaal bijna niet meer op te noemen is.

We beginnen met de tempels van Angkor. Die ochtend gaan we om 04.30 op pad met de tuktukdriver. Ja om Angkor Wat bij zonsopgang te zien, moet je wat voor over hebben. Bij aankomst is alles pikdonker, we hebben onze tas op slot, dus kunnen niet bij de zaklamp. We lopen voorzichtig naar de tempel en staan vooraan, tussen alle professionele fotografen. We staan ongeveer 1,5 te wachtrn, daartussen wordt het steeds lichter. We krijgen wat mooie foto's en het is gaaf om Angkor bij zonsopgang te zien. Helaas hebben wwe geen roodroze gloed waar we op hoopten, maar we hebben de zonsopgang gezien!!

Die dag besluiten we om het kleine en grote parcour van de Angkor tempels te bezoeken. Het zijn ongeveer 15 tempels. We vinden Angkor Wat gaaf, vooral alle details in de stenen zijn indrukwekkend om te zien. Maar een wat ombekendere tempel is mijn favouriet. Namelijk Ta Keo (google :) ). We moeten ongeveer 8 trappen op, waar elke trede ongeveer 50 cm hoog is. Na bijna elke trap is een plateau, waar iets speciaals gebouwd was vroeger. We komen na een flinke klim van ongeveer 200 meter aan bij de top van de ruïne. Wat een mooi uitzicht hebben we. Dit is zeker weten de meest bizarre ruïne en daarom vind ik ook de mooiste. Ik vraag me af hoe de Angkorianen voedsel, hout, water, wapens en andere voorwerpen naar boven zouden zeulen. Ik ben na 10 minuten al uitgeput en kan me niet voorstellen dat zij dit de hele dag volhouden. Het is de laatste tempel die we die dag bezoeken, dus natuurlijk ook een mooie afsluiter.

De dag erna verkennen we Siem Reap. Heerlijk om na de lange dag van gisteren even te relaxen en lekker rustig aan te doen. Het is grappig om in Siem Reap te lopen, maar niet super bijzonder.

De dag erna gaan we naar Battambang. De tweede grootste stad van Cambodja. Wat een cultuursomslag. Er zijn nauwelijks toeristen. Die middag slenteren we door Battambang, er is niet onwijs veel bijzonders. Maar de rust en de ruimte die het stadje uitstraalt geeft zoveel rust. Het voelt als een klein plattelandsdorpje aan. Wauw wat bizar. Op de markt zien we voor het eerst eens geen touristische kraampjes. Heerlijk om hun cultuur mee te krijgen.

De tweede dag gaan we de omgeving verkennen. We gaan met de bamboetrein (2 stangen net wielen en bamboestokken als plank aan elkaar geknoopt erboven op. Met een motortje aan de achterkant). Het parcour is 5 km. Het is 1 rechte rails recht door het platteland. Je moet het zien als een soort achtbaan, maar dan door het platteland. We gaan dan ook 40 a 50 km per uur. Best hard dus. Als een stel giechelende kindjes zitten Sylvana en ik op de trein. Wat een fantastische beleving. We komen aan bij wat winkeltjes die van de bamboetrein stop profiteert. Voor 3 euro koop ik er een shirtje. Dan is het tijd voor de terugweg van 5 km. Wat is dit leuk!

In de middag gaan we naar Wat Sampeau. Een klooster dat op een berg ligt. De bevolking is super vriendelijk. We willen de weg naar boven lopen en onderweg spreekt iedereen ons aan of we bijvoorbeeld een grot, of op het uitkijkpunt zijn geweest. De bevolking helpt ons met het verkennen van de berg. Onwijs leuk dat de Cambojanen zo leuk met touristen omgaan.

Dan is het alweer tijd om met de bus richting het noorden van Cambodja te gaan. We doen er 2 dagen over. De bevolking kan steeds minder goed Engels, maar is super behulpzaam. Ze letten constant op of onze bagage wel goed mee komt. Wel grappig vandaag is de laatste reisdag naar het noorden van Cambodja. Tijdens de busreis heb ik een stukje getypt over het verschil tussen een vakantie en backpacken. Ik deel het hieronder, omdat het een goede sfeerimpressie geeft van de bus waar ik nu in zit voor de reis naar het noorden.

21 december 2015 Backpacken of vakantie:
Vlak voordat ik op ging backpacken kreeg ik vaak te horen, 'ja hoor eens jij hebt straks 4 maanden vakantie'. Waarop ik zoiets had, backpacken/reizen is iets heel anders dan vakantie. Vandaag zal ik eens uitleggen waarom.

We nemen vandaag de bus van Kampong Cham naar Banlung. Gisteren hoorden we dat we om 07.30 bij het busstation klaar moesten staan. Daar staan we vroeg in de ochtend met ons goede gedrag. We moeten 1,5 uur wachten tot een 12 persoonsbusje ons op komt halen. We zitten hier nu met 16 personen in. Ook is onze beenruimte opgevuld met dozen, dus we zitten gehurkt met de benen op konthoogte. Er gaat van alles mee in de bus. Dingen zoals rijst, dozen vruchten, scooter, onze backpacks en zelfs kippen. En ohja het dak wordt nu ook nog beladen met goederen. Ja je kunt het zo gek niet bedenken. We hebben nog een rit van 7 uur voor de boeg. Maar 'hey dit is het echte backpacken'. Het verschil is vooral tijdens backpacken/reizen ben je op zoek naar avontuur. Je wilt vooral veel mee krijgen van andere culturen en naturen. Het werkt als een soort verslaving, je wilt altijd meer dingen zien. Je wilt echt een beeld bij het land krijgen. Met een gewone vakantie wil je dingen zien en uitrusten en gewoon genieten. Maar zou je tijdens je zomervakantie in een busje met 16 man belanden dat overvol beladen is? Ik denk niet dat veel mensen hier ja op zouden zeggen. Ben je tijdens je vakantie constant van plaats naar plaats op zoek naar het volgende avontuur? Meestal niet vermoed ik. Met backpacken maakt het je vrij weinig uit welke kleding je draagt of hoe je er die dag uitziet. Je gaat echt terug naar de basics. Je wilt elke avond een plek hebben om te slapen, genoeg te eten. Dat is voldoende. Je houd je verder bezig met wat je gaat doen de komende dagen en dat is je backpackleven. Je doet waar je zin in hebt en wilt de vrijheid hebben om te doen waar je zin in hebt. Dat is backpacken.

Wel grappig terwijl ik dit typt stopt de bus, laad de meeste spullen uit. Er komt nog meer eten in de bus en alles wordt weer ingeladen. Zou je dit zo meemaken tijdens je gewone vakantie? Ik denk dat dit soort dingen het verschil maken tussenn backpacken en een vakantie.

We zijn inmiddels aangekomen in Banlung. Onze eerste kerstdag zullen we doorbrengen in de Jungle. Een bijzondere ervaring, maar we kijken ernaar uit!