We zijn onderweg! in welke tijd leven we nu? (lees jetlag)

9 november 2015 - Kanton, China

Het is ondertussen alweer een maand geleden dat ik het laatste reisblog schreef. Tijd voor een nieuwe. De bedoeling is om vanaf nu actief het reisblog bij te houden, zodat de thuisblijvers ook onze avonturen kunnen volgen.

De afgelopen week hebben Sylvana en ik ons vooral voorbereid op het vertrek. Dat zag er als volgt uit. Als eerste spraken we natuurlijk met de mensen af die we nog voor vertrek wilde zien. Maar natuurlijk moesten we ons ook bezig houden met het vraagstuk welke spullen we mee zouden nemen voor onze reis. En geloof ons dat was niet makkelijk. We zijn constant bezig geweest met het grote vraagstuk: 'Hoe kunnen we met een zo licht mogelijke backpack reizen?'. Ik zal hieronder beschrijven wat er allemaal in mijn backpack mee is. Sylvana heeft ongeveer hetzelfde mee.

Algemeen:
- travelkussen
- slaapmasker
- hamamdoek
- travel handdoek
- puzzelboekjes
- lonely planet en een landkaart
- pennen

- reisroute
- visumpapieren
- paspoort
- inentingenboekje
- gegevens van elkaar en van het hostel
- dollars

Kleding onderweg:
- lange broek (ook te gebruiken als 3/4 broek).
- hemdje
- t-shirt
- dun fleecevest
- quater sokken
- palladiums

Kleding:
- 3 t-shirts
- 1 lange broeken (ook te gebruiken als korte broek)
- 2 korte broeken
- 2 hemdjes
- slaapkleding (bestaat uit 1 hemd)
- regenjas

- powerbank
- 2 stekkers en 2 adaptoren
- wereldstekker

Toilettas:
- lenzenspullen (bril, rezervere lenzen, lenzenvloeistof)
- 2 reisflesje met shampoo
- haarborstel en elastiekjes
- wattenstaafjes
- nagelknipper
- scheerspullen

Uitendelijk kom ik op een backpack van 11,5 kilo en Sylvana op een backpack van 13,5 kilo. Omdat ik 11,5 kilo nog steeds veel vond, maar ik niet wist wat ik thuis moest laten, heb ik proef gelopen met een volle backpack. Dit hield in samen met mijn vader op pad om te kijken of ik het gewicht kon houden. Uiteindelijk kwamen we allebei tot de conclusie dat dit een mooi gewicht is om aan te beginnen. Wij zijn er klaar voor!

Schiphol:
We zijn eindelijk op schiphol. Want ja vandaag is het zo ver, we gaan zo vertrekken. Nog een hele klus om elkaar te vinden in de drukte van alle reizigers. Maar we hebben elkaar gevonden. Na een drankje met iedereen gedaan te hebben, de tassen ingecheckt te hebben is het tijd om afscheid van iedereen te nemen. Dit is waarschijnlijk het minst leuke moment van op reis gaan. De klap dat we nu echt vertrekken komt bij Sylvana iets harder aan dan bij mij. Maar gelukkig hebben we elkaar en spreken we elkaar toe om door te gaan.

Nadat we door de douanen zijn, hebben we dorst en ik trek. Dus we besluiten nog gauw wat te eten en te drinken. Alleen duurt het langer voordat het eten er is dan gedacht. We kijken op internet en zien dat de gate ineens eerder sluit dan op onze ticket staat. Dus heel fijn het laaste stukje hebben we gerend om het vliegtuig te halen (achteraf hadden we makkelijk de tijd gehad om in het vliegtuig te stappen).

Aan boord van het vliegtuig kregen we al om half 3 ons avondeten. We zijn erg verbaasd en hebben nog geen trek. Maar braaf eten we wat, en voor een vliegtuigmaaltijd is het best te eten. Na het. Eten moeten alle raampjes van het vliegtuig dicht, omdat we het donker in gaan vliegen. Het is de bedoeling dat we gaan slapen (het is dan 16 uur). Stiekem openen we het vliegtuigraampje en zien dat het donker buiten is. We beseffen ons dat we met de tijd mee vliegen. Dus dat we niet om half 3 aten maar om 19 uur nieuwe tijd. Het is nu 18 uur nederlandse tijd en 24 uur vietnamese tijd. We hebben net een uurtje geslapen. Maar zijn zoals verwacht klaarwakker. Wij zeggen hallo jetlag en tot het volgende reisverhaal.

1. Janna lans:
    9 november 2015
    Fijn om te lezen dat jullie veilig in Hanoi zijn gearriveerd. Ik hoop dat het een inspirerende en verrijkende ervaring mag worden de a.s. 4 maanden. Toi toi. groetjes.
  2. Henk:
    9 november 2015
    Hoi Lotte weer een leuke intro van je vakantie.
    Prima paklijst en een goede voorbereiding. Het afscheid nemen op het vliegveld vond ik ook niet zo leuk, maar nu we regelmatig contact hebben is het fijn om te lezen wat je allemaal meemaakt en voelt toch wel een beetje dat je er bij bent.
  3. Elly:
    11 november 2015
    Wat heb je je goed voorbereid op deze reis Lotte. Niet alleen wat er in jou rugzak mee moest maar ook inlezen in cultuur en gewoontes, de reisroute uitstippelen alles regelen wat nodig is voor zo'n avontuur. Heel erg knap èn stoer! Trots op jou!