Goodbye Vietnam, Hello Cambodja

9 december 2015 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Hier is alweer het laatste reisblog uit Vietnam. De tijd gaat onwijs snel en we zien ongelofelijk veel. We zijn aangekomen in Saigon (Ho Chi Minh City). Het is een compleet andere stad dan je in de rest van Vietnam zult vinden. Gebouwen zijn toren hoog en hypermodern. Een speciaal backpackers district, met dure restaurants of veel fastfoodketens. 1 ding is zeker de meeste mensen in deze stad hebben waarschijnlijk veel geld.

We arriveren in het hostel slapen wat bij, en gaan op zoek om tours te boeken en verkennen natuurlijk de stad. Die dag niet veel bijzonders. De dag erna bezoeken we een markt en wat andere grote gebouwen van Saigon. De dag erna gaan we naar de chi cu tunnels. Dit zijn tunnels van 250km lang. De vietnamesen gebruikte deze tunnels om zich te verplaatsen en te verdedigen tegen de Amerikanen tijdens de oorlog. De orginele tunnels zijn 80 bij 60 centimeter breed. Het is simpel zegt de tourgids. Links is richting de oceaan en rechts ga je naar Cambodja. Een andere uitgang is er niet. We verbazen ons dat het koken en een ziekenhuis allemaal ondergronds zat. We komen aan het einde van de tour. Sylvana en ik kunnen het niet laten om op de schietbaan met een Vietnamees geweer die tijdens de oorlog was gebruikt te schieten. Wat een ernorme kracht leverde dat geweer. Ik vind het bizar.

Op naar de Mekongdelta. We bezoeken dorpjes die van de Mekongdelta leven. Een dorpje leeft van het produceren van kokosnootsnoepjes. Een ander dorpje om fruit te verkopen. Tijdens onze tour krijgen we fruit en zingen de dorpelingen traditionele vietnamese muziek. Het laatste dorp heeft traditionele thee die ze aan touristen laten proeven. Het is thee, met honing, honingpoeder en limoen). Ik vind het heerlijk, maar Sylvana niet zo. Maar we vinden het allebei leuk om op deze manier bij de locals te komen. Om bij de dorpjes te komen moeten we met de boot. Zelfs 1 keer gaan we met een 4 persoonsbootje door een soort mangrovebos. Best grappig om een keer te doen, maar jammer dat het zo toeristisch is, want bijna overal vaart een boot. Einde van dag 1 van de Mekongdelta. We komen aan in een 2 sterren hotel. We genieten van een heerlijke douche. Eindelijk na 1 maand hebben we even het gevoel weer even helemaal schoon en fris te zijn.

Dag 2 Mekongdelta. We varen weer over de boot naar de floatingmarket. Het verbaasd me hoe dicht de huizen tegen de Mekong zijn aangebouwd. Als de rivier 1 keer overstroomd zullen duizende huizen verwoest worden. Bizar vind ik het en ik besef me dat we het in Nederland best goed hebben en eigenlijk niets te klagen. We hebben luxe, warm water, genoeg te eten en een goed dak boven ons hoofd.
Na de floatingmarket worden we meegenomen naar een fabriekje waar ze rijstpapier(wordt oa. gebruikt voor loempiavellen) en rijstnoedels produceren. Het is best leuk, want we mogen zelf ook de rijstvellen en rijstnoedels maken. We rijden nu met de bus terug naar Saigon. We slapen hier het laatste nachtje in Vietnam en dan gaan we op naar Cambodja. We hebben zin in het nieuwe avontuur.

1. Elly:
    10 december 2015
    Het lukt wel wat op Giethoorn. File varen met een Aziatisch hoedje op.
  2. Janna lans:
    10 december 2015
    Ik weet zeker dat Henk zelf niet zo'n lekker gebakje gehad heeft op zijn verjaardag.
    Mag hopen dat je een zwemdiploma hebt met al dat bootje varen. De Vietnamezen zullen wel watertrappelen en krijgen vast geen zwemles.
    Die gangen / tunnels onder de grond was vast interessant om te zien. En dan ook nog schieten met een geweer. ((Danoontjepower, ha ha)
    Daar maken ze plastic sandalen hier wooden shoes.
    Culturele en indrukwekkende voortzetting van jullie reis nu naar Cambodja.
  3. Schuckie:
    11 december 2015
    Na de schietoefeningen kun je zo meedoen in de serie daar komen de schutters. De avonturen van Vietnam pakt niemand meer van jullie af.