Nha Trang en Dalat

6 december 2015 - Da Lat, Vietnam

We zijn aangekomen in Nha Trang. In Nha Trang is niet heel veel bijzonders. Nha Trang is bekend als één van de beste badplaatsen van Vietnam. Je kunt het een beetje vergelijken met Turkse badplaatsen. Er zijn veel spa's, fastfoodketens en vooral heel veel russen en weinig backpackers. De dag dat we er zijn regent het alleen maar (lees stortregen, niet zoals we in nederland gewend zijn. 10 seconden buiten en je bent zeiknat). Maar we vermaken ons prima, want we bezoeken een kathedraal en een tempel. Verder vermaken we ons de in een groot overdekt winkelcentrum. Helaas zijn de weersvoorspellingen minder goed. Dus we besluiten door te reizen naar Dalat. Ergens vinden we het wel jammer, want Nha Trang bevalt ons wel, waarschijnlijk omdat we er vrij weinig van hadden verwacht.

Op naar Dalat. Het is een prachtige stad. Het leuke is geen opdringerige mensen en een stuk rustiger dan de meeste steden van Vietnam. De stad heeft een mix van oostenrijkse bergdorpjes met italiaanse staden, maar dan wel op zijn Vietnamees. Het is er wel wat kouder dan in de rest van Vietnam, maar nog steeds zijn de temperaturen rond de 25 graden normaal.

We hebben 2 tours geboekt in Dalat, omdat we in een korte tijd zoveel mogelijk willen zien. Tijdens de eerste tour verkennen we de omgeving van Dalat. We gaan naar de koffieplantages, een zijdefabriek, waterval, een tempel met een lachende boeddha, een dierentuintje. Maar het allerleukste die dag was misschien nog wel met een jeep naar de top van de Langbiang. Wat een schitterend uitzicht hadden we over Dalat.

De tweede tour hebben was voorall eenn stadstour. Helaas viel deze wat tegen en hadden we er wat meer van verwacht. We hebben een soort tuincentrum bezocht. Dalat schijnt hier beroemd om te zijn, overal hangen foto's van Nederlandse tulpen met windmolens. Helaas het tuincentrum stelt niets voor met de Nederlandse keukenhof. Verder bezoeken we die dag nog een tempel, een kerk, nog een waterval, een latdorp(waar we niemand van de bevolking zagen, een beetje jammer dus), het treinstation van Dalat. Het treinstation is berucht en schijnt volgens de reisgidsen op een levensgroot poppenhuis te lijken. Eenmaal daar aangekomen vinden we het helemaal niet zo indrukwekkend of op een levensgroot poppenhuis lijken. Maar we leren wel weer een goede les, probeer geen verwachtingen te scheppen bij iets, want dan valt het vaak alleen maar tegen. Om de teleurstelling wat te verwerken besluiten we om met een aantal mensen van het hostel naar de 100 roof cafe te gaan. Een indrukwekkend cafe. Ze doen er al 20 jaar over om het te bouwen en zijn er nog steeds mee bezig. Aan het begin van het cafe kun je een drankje drinken en wat te eten bestellen. Verderop in het cafe kun je het doolhof in. Je moet onder begeleid ing van het personeel het doolhof verkennen, want anders verdwalen we zeker weten. We genieten aan het einde van het doolhof van een onwijs mooi uitzicht over de stad. Heet café is daarom misschien wel een van de hoogtepunten van de stad.

De dag erna besluiten we de stad zelf te verkennen. We verkennen het meer van Dalat in een zwanenbootje. Verder lopen we een rondje over de markt en gaan erna naar het crazy house. Het is ook weer een van de meest bizarre gebouwen van Vietnam. En dan te bedenken dat het een hotel is. Het is wederom te vergelijken met een soort doolhof en disneyland tegelijk. Leuk om een keertje te zien! Die avond merken we dat we voor het eerst sinds onze reis flink verbrand zijn. We hebben ons te laat ingesmeerd met zonnebrand en hebben allebei een lichte zonnesteek. Rustig aan doen dus!

Omdat Dalat bekend staat om zijn schitterende watervallen huren we de volgende dag een scooter. We rijden 50 kilometer naar een waterval. De wegen onderweg zijn prachtig, want we komen over het echte platteland en plattelandsdorpjes van Vietnam. Iets wat we nog niet eerder zo hebben meegemaakt. Als we met de bus door een dorpje kwamen vonden we het vaak meer een gehucht. Nu genieten we van de dorpse cultuur. De waterval is prachtig om te zien. We relaxen die dag bij de waterval. Het leuke is, er zijn bijna geen touristen of Vietnamesen zelf. Lekker de natuur voor ons zelf. We rijden terug naar het hostel. We vinden het best koud op de terugweg, want het is tegen de avond en er is meer wind. Eenmaal aangekomen in het hostel voel ik me echt niet lekker. Ik was al verkouden en de zonnesteek en de kou erbij blijkt geen goede combinatie te zijn. Een avondje vroeg naar bed dus maar. We zijn nu onderweg naar Nha Trang en hopen morgen lekker een dagje op het strand te kunnen vertoeven. Maar helaas hebben we nog steeds geen geluk met het weer, want er is weer regen voorspeld. Dus nu zijn we onderweg naar Saigon. We kijken er naar uit!

1. Tante janna:
    6 december 2015
    Ik dacht al hoor niets van Lotte maar zie een heek verhaal nu.
    Fijn dat je snel weer present was en weer verder kon trekken. Mooie foto's. Nu op weg naar Saigon!!!