Corruptie, niets is wat het lijkt!

19 november 2015 - Ha Long Bay, Vietnam

Zoals de meeste weten is onze backpackreis in Vietnam begonnen. We zijn nu ongeveer 1,5 week onderweg en hebben langzaam het gevoel het wat echtere Vietnam te leren kennen.

We reizen nu met de bus van Ha Long Bay naar Ninh Binh. Na de Sapa tour te hebben gedaan besloten Sylvana en ik om meer dingen zelf te willen regelen. Dit kost meer tijd, maar dan kunnen we flexibeler zijn. Daarom besluiten we om wel een busticket vanuit Hanoi naar Ha Long Bay te regelen. De rest kunnen we zelf wel.

Zo gezegd zo gedaan. We zitten in de bus en zijn bijna in Ha Long Bay. De touringguidde vraagt ons tot verbazing wel 5 keer of we zeker weten geen tour willen boeken. We besluiten om het niet te boeken, want we kunnen het zelf wel. Op het moment dat we in Ha Long Bay aankomen is er vrijwel niets te zien van de mooie plaatjes die internet ons beloofde. We lopen 6 kilometer met onze backpackers in de brandende zon langs een 6 kilometer lange muur. Helaas geen mooi uitzicht voor ons. We lopen in een verlaten stadje genaamd Bay Chai. We komen geen 1 toerist tegen. We besluiten om naar .. te gaan. Misschien hebben we daar meer kans op touristen, maar tevergeefs.

Ondertussen is het 17 uur. We vragen bij de Vietnamese Airlines waar we kunnen overnachten. Tot onze verbazing geven ze aan een hostel te zijn. We komen op een kamer waar de het beddengoed nog een rommeltje is, de kamer vies. Alleen de badkamer nog viezer. We zijn moe, dus we besluiten dat het maar moet voor een nachtje (de nacht ervoor hebben we maar 2 uur geslapen, omdat we met de nachtbus reden). Ze maken de kamer schoon. We bekijken de kamer nog eens en zien dat de wasbak bijna overstroomd. Hier willen we absoluut niet blijven. Andere hotels/hostels zitten zogenaamd vol. Dan maar in Bay Chai, de stad die slaapt, een nachtje blijven. Onderweg kunnen we het nergens geregeld krijgen om zelf naar Cat Ba island te komen. Gelukkig heb ik het nummer van touringguide. Hij krijgt binnen no time geregeld dat we naar Cat Ba kunnen. Voor ons het besef dat de toeristen de regels bepalen. Alle touristen gaan namelijk vaak alleen met de boot naar Ha Long. Dus wij nu ook. Het uitzicht is schitterend, maar waarschijnlijk door deze tegenvaller genieten we er iets minder van dan gehoopt.

Cat Ba island. We verkennen het eiland wat en gaan lekker een middagje zwemmen. We besluiten wat water te halen en een blikje cola. Het is bij een oud vrouwtje. Ze. Vraagt 2 keer zoveel als normaal. De corruptie en het afzetten van toeristen wordt nu duidelijk.

We gaan terug met de boot naar Ha Long Bay. Vanuit daar willen we naar Ninh Binh. Een aantal mensen van onze boot hebben een rechtstreekse ticket. Ons ticket zou via Hanoi naar Ninh Binh gaan. Dit zou ons 6 uur reizen extra kosten, maar er was geen andere mogelijkheid volgens een reisbureau. We hebben de helft te veel betaald dan de mensen die rechtstreeks gingen. We vragen aan de touringguide of die ons ticket ter plekke kan omboeken, dit kan als we $4 betalen. We doen dat maar. Ha Long Bay een prachtplaatje op onze foto's, maar wij leren hiervan dat niets is wat het lijkt. Soms moet je dingen uit handen geven om iets geregeld te krijgen. Maar dat vinden we nog lastig in een land waar omkoping en het afzetten van touristen heel normaal is.